AZZAL DOLGOZNI, AMI MŰKÖDIK
Bevezetés
A WOWW a „Working on What Works” kifejezés rövidítése. Egy innovatív program, amely az osztálytermi oktatás és nevelés hatékonyságát fokozza. A megközelítés mögötti fő módszertani hátteret Steve de Shazer, Insoo Kim Berg és kollégáik fejlesztették ki az USA-ban, a Milwaukee-ban működő Brief Családterápiás Központban. A hagyományos megközelítésben a problémás gyermeket gyakran kiemelik az osztályból és egyénileg foglalkoznak vele. A WOWW ezzel ellentétben az osztály szintjén avatkozik be, a tanárok és a diákok természetes, ismerős környezetében.
A WOWW választ nyújt a tanárok igényeire, annak érdekében, hogy megtalálják azokat a működőképes oktatási tevékenységeket, melyek alapja a tanárok és diákok közötti tiszteletteljes, együttműködő beállítódás. A WOWW hasznosítja azokat a folyamatokat, melyek már szokásosan jelen vannak az osztályban anélkül, hogy megszakítaná azokat és különválasztaná a problémás gyermeket.
Cékitűzés
A WOWW törekszik arra, hogy javítsa a tanulási környezetet anélkül, hogy a pedagógusokat további feladatokkal terhelné vagy megzavarná az osztálytermi munkát.
A WOWW Program végére:
- a diákok: jobban viselkednek, az osztályban együttműködőbbé válnak, segíteni tudják egymást, meg tudják fogalmazni saját céljaikat,
- a tanárok: ki tudják egészíteni tanmeneteiket, jobb kapcsolatot fognak kialakítani diákjaikkal, dicsérni ill. értékelni tudják a pozitív viselkedést,
- a tanárok és diákok együtt tudják kitűzni a tanulási célokat.
A megoldásfókuszú megközelítés elsősorban az erősségeket keresi meg az adott helyzetben, így pozitív környezetet teremt, amellyel ezáltal több lehetőség nyílik megbeszélésre és beavatkozásra egyaránt.
„A tanulás önmegvalósítás. Nem tudjuk okozni, kiváltani a tanulást. A „tanítás” az ismeretátadásnak nem az első helyén áll, hanem csak kíséri a tanulási folyamatot.” (ismeretlen szerző)
A WOWW előnyei
A WOWW-program sok iskolában hasznosnak bizonyult különböző életkorú gyermekekkel, fiatalokkal és az alábbiakat eredményezte:
- az osztályban javult a magatartás
- javult a tanulmányi teljesítmény
- javult a tanár– diák kommunikáció
- javult az osztálylégkör
- jobb hangulatúak lettek az órák
- csökkent a hiányzás
- csökkent a lemorzsolódás